Bio & contact

Leen Huet (Hoogstraten, 1966) is auteur van romans, literaire non-fictie en essays. Ze studeerde Kunstgeschiedenis en Wijsbegeerte (KULeuven). Na haar studies verbleef ze een tijdlang in Firenze (Italië). Sinds 1991 woont ze in Leuven.

Leen Huet publiceerde bijdragen in De Morgen (columns Oud papier (over haar ontdekkingen op de tweedehandsboekenmarkt) en Rafels), De Standaard, Knack (column en blog), Stripgids (met onder andere een rubriek over opmerkelijke vrouwelijke stripfiguren), het Nieuw Wereldtijdschrift (met een reeks over bizarre schilderijen in de Belgische musea), De Brakke Hond, Dietsche Warande & Belfort, De Gids, Kunst en Cultuur, Surplus, Zacht Lawijd, Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en Rekto:verso.

Kunst en literatuur zijn haar belangrijkste thema’s en inspiratiebronnen. Als geen ander weet Leen Huet haar bewondering voor zowel de grote meesters, bizarre kunstenaars en vergeten schrijvers op de lezer over te dragen.
“Huets aandacht lijkt steeds gewekt door de marge, of beter, door wat zich daar onterecht in bevindt of daar na verloop van tijd onherroepelijk in is verzeild geraakt. Huet benadert haar onderwerpen dan ook vaak vanuit hun geschiedenis. Het verleden dat zij daarbij oproept, blijkt geen dode letter. Het is altijd levendig en kleurrijk, niet het minst door Huets zwierige stijl en aandacht voor details.”
“Haar verhalen, romans, columns en essays wemelen van de schilderijen, boeken, gebouwen, inboedels, voorwerpen als dolken, kandelaars of horloges, auto’s en dies meer, die vaak op subtiele wijze de evolutie van een gebeurtenis bepalen.”
“Met haar enigszins barokke formuleringen, uitgebreide woordenschat en verrassende, soms melancholische, soms speelse zinswendingen heeft zij een vrij unieke stem.”

(citaten uit: Dietlinde Willockx, Leen Huet, in: Kritisch lexicon van de moderne Nederlandstalige literatuur, 2007.)

Leen Huet is sinds 2016 lid van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde.

Bibliografie

BOEKEN

  • Nest, Antwerpen, Uitgeverij Amerika, 2018.
  • Pieter Bruegel. De biografie, Antwerpen, Polis, 2016.
  • Penwortel, met nawoord door D. Leyman, (Belgica 14), Uitgeverij Voetnoot, 2013.
  • Anne-Mie Van Kerckhoven & Leen Huet, Sacra Conversazione / Heiligen en begijnen, Turnhout, 2012.
  • Nicolaas Rockox 1560-1640. Burgemeester van de Gouden Eeuw (samen met Jan Grieten), Antwerpen, Meulenhoff/Manteau, 2010.
  • Rogier Van der Weyden 1400-1464, (themanummer buiten serie van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen), Gent, 2009.
  • Eenoog, Amsterdam, Atlas, 2009.
  • Het interessante volk. Schrijvers in het Volkskundemuseum
    (o.l.v. Leen Huet en Jan Grieten), Antwerpen, Bai, 2007.
  • De brieven van Rubens. Een bloemlezing uit de correspondentie van Pieter Paul Rubens. Vertaald, bezorgd en van een nawoord voorzien door Leen Huet, Antwerpen, Meulenhoff-Manteau, 2006.
  • Almanak. Roman, Amsterdam, Atlas, 2005.
  • Venetië. Een literaire reis, Leuven-Antwerpen-Amsterdam, Davidsfonds-Atlas, 2005.
  • Femmes d’exception. Marguerite de York et Marguerite d’Autriche, Antwerpen, 2005 (gids bij de tentoonstelling Dames met klasse, Mechelen, najaar 2005).
  • Mijn België, Amsterdam, Atlas, 2004.
  • Den borstel wil hier baren. Over Pieter Paul Rubens, (Beaux-Arts Collection), Gent, 2004.
  • Turnhout. Onverwachte schrijvers over een kleine stad, Turnhout (met voorwoord door Walter Van den Broeck), 2002 (gepubliceerd ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van cultureel centrum De Warande; bevat o.a. hoofdstukken over Victor Hugo, Marie Gevers, Franz Hellens, Felix Timmermans, J.-K. Huysmans, André Baillon en Maurice Gilliams).
  • De kunstkamer, Amsterdam, Atlas, 2001.
  • Oud Papier, Amsterdam, Atlas, 1998.
  • Oude meesteressen. Vrouwelijke kunstenaars in de Nederlanden (met Jan Grieten), Leuven, Van Halewyck, 1998. (Bekroond met de literaire prijs voor essay van de provincie Vlaams-Brabant).
  • Belgisch Museumboek. Reis door België langs 21 minder bekende musea (met Jan Grieten), Amsterdam, Atlas, 1996.

LIBRETTI

  • Een zucht van verlichting. Muziek: Willem Ceuleers. Uitvoering door Ensemble Utopia, Festival van Vlaanderen, Mechelen, 2017.
  • Jeanne, i.s.m. Christine de Pisan. Muziek: Willem Ceuleers. Uitvoering door Ensemble Polyfoon, 2012.

BIJDRAGEN IN BOEKEN

  • Twintig plaatsen, in: Kempenatlas. Van terra incognita tot hotspot. De Kempen in kaart gebracht, (red.) Maarten Van Acker, Mechelen, Public Space, 2017, passim p. 106-224.
  • Vlaamse Bohème, in: Oer. De wortels van Vlaanderen, (red.) Katharina Van Cauteren, tent.cat., Gent, 2017, p. 121-138.
  • Een schone gevel met zijn sieraden en wat zich daarachter bevindt: verkenningen in de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde, in: Verkenningen, 3, Gent, 2016.
  • Drie godinnen, in: Anne-Mie Van Kerckhoven, Jazzz, Gent, 2015, p. 71-76.
  • Van duivels en druiventrossen: de oude meesters van het noorden, in: I Belgi. Barbari e poeti, edited by L. Van Reeth & A. Nardone, tent.cat., Rome-Brussel, 2015-2016, p. 52-58.
  • Sprezzatura and sparkly eyes; or, how it strikes a novelist, in: Facts & Feelings. Retracing Emotions of Artists, 1600-1800, Edited by Hannelore Magnus & Katlijne Van der Stighelen, (Museums at the Crossroads, 27), Brepols, 2015, p. 33-40.
  • De basso continuo van het meesterschap, in: De eerste eeuw van Boon. Herdenkingsuitgave ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van Louis Paul Boon, onder redactie van J. Muyres, G.F.H. Raat, B. Salverda, Aalst, 2012, p. 77-78.
  • Toegewijd / Devoted, in: Jan Locus, Devoted, Tielt, 2012, p. 5-22.
  • Wie veel reist, ver reist. Gedachten van een passant in het Turnhoutse station, in: Turnhout Terminus Turnhout Centraal. Erfgoed en mythen uit Turnhout en de Kempen, (red. K. Van den Broeck en B. Sas),Turnhout, 2012, p. 193-196.
  • ‘Altijd schrijven en vrijven.’ Les mémoires d’un papa, in: Bergmann en Berckmans. Schetsen en beelden uit het 19de-eeuwse Lier, o.l.v. M. Mees, Lier, 2010, p. 9-11.
  • Voorwoord en Den borstel wil hier baren, in: Kijken naar schilders uit de Lage Landen, Gent, 2006, p. 7 en p. 201-248.
  • Dames met klasse. Margareta van York en Margareta van Oostenrijk, in: Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, nr. 3, 2005 (themanummer ter gelegenheid van de tentoonstelling Dames met Klasse, Mechelen, najaar 2005).
  • Ademende ruimte, in: Marc Steculorum. Sansepolcro, Antwerpen, 2005, s.p.
  • Scheutig en Tippo Tip, in: De langzame haast van pater Bontinck. Een historicus op missie in het hart van Afrika, Schellebelle, 2005 p. 86 en p. 244-245.
  • België. Verhaal van een oude jas, in: Visionair België (tent. cat. bij de gelijknamige tentoonstelling in Bozar o.l.v. Harald Szeemann), Brussel, voorjaar 2005, p. 14-17.
  • Georges Eekhoudlaan, in: Schrijvers op Linkeroever, (o.l.v. J. Robert), Antwerpen, 2003, p. 57-60.
  • Jachtvelden, in: Jan Barel. Jachtvelden (tent. cat. in Dordrechts Museum), Dordrecht, september-november 2002, p. 5-9.
  • Zelf kunst verzamelen & Brussel Hoofdstad, Parijs provincie (samen met Jan Grieten), in: België. Reisverhalen, Amsterdam, Pandora Pockets, 2002, p. 133-143; 144-156.
  • Inamoramento, in: De verliefde gevangene en andere liefdesverhalen, Amsterdam, Pandora-Pocket, 2002, p. 163-182.
  • Verzamelen is heerlijk… Bedenkingen van een kunsthistorica, in: Voor het museum gewonnen, (tent.cat. bij de gelijknamige tentoonstelling in het Hessenhuis), Antwerpen, 19/10/2002 -19/1/2003, p. 10-11.
  • Een barok kleinood op een Kempense akker. De kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Weeën in Minderhout, in: Vreemd gebouwd. Westerse en niet-westerse elementen in onze architectuur, uitgegeven door Stefaan Grieten, Antwerpen-Turnhout, Brepols, 2002, p. 137-152.
  • Schaduwschrijven, in: Golden Delicious, (tent. cat. bij tentoonstelling Fred Eerdekens), Gingelom, 2000.
  • Zwarte kralen, in: Kraków. Culturele hoofdstad van Europa. Een gids (o.l.v. Jo Govaerts), Amsterdam, Wereldbibliotheek, 2000, p. 87-100.
  • Het helderste licht, in: In dialoog met Van Dyck, uitgegeven door Joris Capenberghs, Antwerpen, 1999, p. 40-49. (Poëzie- en essaybundel uitgegeven ter gelegenheid van de grote Van Dyck-tentoonstelling in Antwerpen, 1999).
  • Inleiding, in: V. Loveling, Een revolverschot, Atlas, Amsterdam-Antwerpen, 1998.
  • Losse eindjes, in Jonge sla. Vlaams literair talent, o.l.v. M. Claeys en J. Denolf, Kritak/Meulenhoff, Leuven-Amsterdam, 1994.

Foto’s

Klik hier voor enkele foto’s op hoge resolutie.

Contact