Pieter Bruegel – de biografie

cover_Bruegel_pb.indd
Van alle kunst uit de Vlaamse school lijkt het werk van Pieter Bruegel (1525?-1569) het meest kenmerkend voor de Lage Landen. Schilderijen als De spreekwoorden, De kinderspelen, Dulle Griet, De boerendans en Luilekkerland zijn herkenbaar en geliefd. En ze maakten van Pieter Bruegel een folkloristisch icoon, ook al strookt dit niet helemaal met zijn levensloop.

Leen Huet schreef met Pieter Bruegel de eerste echte biografie van de zestiende-eeuwse meester. Ze plaatst Bruegel stevig in zijn milieu: de bruisende steden Antwerpen en Brussel. Daar woedde jarenlang de ideologische strijd om godsdienst en Europese eenheid, die in 1566 uitbarstte in de Beeldenstorm. Tegen deze achtergrond schetst Huet Bruegels evolutie van tekenaar en grafisch ontwerper tot een schilder die in enkele jaren tijd een indrukwekkend oeuvre creëerde en die veel te jong overleed. Deze caleidoscopische biografie is in meerdere opzichten magistraal geschreven, niet het minst omdat Leen Huet een nieuwe interpretatie geeft aan Dulle Griet.

“Leen Huet is niet alleen een uitstekende kunsthistorica, maar ook een begaafde schrijfster en dat is een geslaagde combinatie. […] we hebben Bruegel en zijn milieu door dit boek van Huet een stuk beter leren kennen.” Ilja Veldman in Ons Erfdeel, november  2016/4, p. 182-184.

“Huet zet zich dan ook fel af tegen een Bruegel die gecast wordt als een uithangbord van ‘Het materialistische, brassende (…) Vlaanderen, een van de hardnekkigste, meest vermoeiende clichés uit onze cultuurgeschiedenis.’ Aan de hand van een fijne analyse van Bruegels doeken en etsen bouwt Huet een stevige, meeslepende argumentatie op, met oog voor details. De onbekende Bruegel wordt zowaar een man van vlees en bloed.” Roel Daenen op de website van FARO, Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed.

“niet alleen een biografische schets volgens de laatste stand van de wetenschap, maar ook een mooi geschreven cultuurhistorische caleidoscoop van het aloude hertogdom Brabant voor de oorlogsstorm van de Opstand losbarstte.” Harry van Royen in G/Geschiedenis 

“Wat schijnbaar losjes uit de pen wordt geschud, is duidelijk de vrucht van jarenlang onderzoek, vele reizen en opzoekingen in archieven. Een meesterwerk!”  Peter Wouters in Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen.

“Maybe we all quite like the way in which Bruegel’s elusive & philosophical paintings allow us to meditate also upon our current predicaments.” An English review  of the book on Frivolous Fragments.

“Het lijkt erop dat Huet schrijft zoals Bruegel zijn mooie werken heeft vervaardigd, met heel veel vakmanschap en passie” R. in De Leestafel