Reynard’s

Zalvende Reynaert

De Erfgoedcel Waasland schreef, als een achttiende-eeuwse Académie, een essaywedstrijd uit: het opgegeven thema was de Wase identiteit. Bestaat ze, bestaat ze niet, wat behelst ze? Ik had het genoegen deel uit te maken van de jury en leerde al lezend dat Van den vos Reynaerde vele schrijvers inspireerde, zijn woning Malpertuus bevond zich immers in het Land van Waas. Zo wilde het toch Willem-die-Madoc-maakte. Doel. Het Waasch Idioticon. Nobels-Peelman. Het Glazen Dakske. Edgard Tinel. Aardbeien en rapen. Lintbebouwing en koeltorens. Land in een gordel van stromen geprangd. Eutrofie en chorematica.

De inzendingen getuigden stuk voor stuk over een weinig belicht verschijnsel: de discrete diepe genegenheid die veel mensen voelen voor de streek waar ze hun leven doorbrengen. Ik vond het boeiend om als buitenstaander het Waasland te leren kennen door de pennen en klavieren van haar bewoners. Reynaert, dat icoon van de Laaglandse letterkunde, staat me plotseling ook weer duidelijk voor de geest. Aangezien hij een doortrapte verkoper was van warme lucht en heersend jargon, die briljant wist in te spelen op iedereens hebzucht terwijl hij de tent leegroofde, stel ik me voor dat hij nu in de VS woont en een ratingbureau uitbaat.

(De winnende essays zijn gepubliceerd in de Annalen van de Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas, 114, 2)

5 gedachtes over “Reynard’s

  1. Volgens mij werkt hij in een tank. Een denktank. De Itinera-denktank, meerbepaald. Faut le faire: bonzen die aan de overheid raad verstrekken hoe zij de bonzen het best kan dienen. En die zich daarvoor laten betalen. Twee keer bedrog voor de prijs van één. Daar moet Reynaert achter zitten. Dat kan niet anders. Spits-bonzologie.

  2. uit “Reineke Fuchs in der Kunst. Aus der Sammlung Friedrich von Fuchs. (2001)
    Von Fuchs gebruikte Goethes “Reineke Fuchs in zwölf Gesangen.”
    Bij 8. Gesang is het Ex-Libris van de Waaslander Rik Van Daele afgedrukt, deze houtsnede werd gemaakt door ook Wim de Cock ook een Waaslander.
    Goethe zelf koos voor zijn Reinecke Fuchs (1794 in hexameters) het voorbeeld van prof. Gottsched uitgave 1752 “Reynke de Vos”. Gottsched gaf dit werk uit in het Nederduits, tegelijkertijd met een prozauitgave in het Hoogduits.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s