In het huis te midden van de “grimmige bossen” (zo noemt een bevriende schilder ze) vind ik een boek terug, de enige roman van Salvador Dali. Verborgen gezichten. Ik kocht dat boek als studente, en ik herinner me dat ik het goed vond. En daar lees ik in het voorwoord, als soepele, belangrijke waarschuwing: “Inspiratie of kracht is iets dat men bemachtigt door middel van geweld, en door het harde en bittere zwoegen van elke dag.
Waarom heb ik deze roman geschreven?
Ten eerste omdat ik tijd heb om alles te doen wat ik wil, en ik heb hem geschreven.”
Een elixir, deze woorden. En ik lees voort, over de vallei van Creux de Libreux, over Solange de Cléda, en ik kom weer bij de passage, die ik nooit vergat, over de jonge vrouw die een appel schilt en de schil intact weet te houden; “En aan de hand van haar kalme en resolute gedrag zou elke nederige boer uit de vlakte van Creux de Libreux hebben kunnen voorspellen dat de eerste man die Veronica in haar leven ontmoette de hare zou worden, en dat ze met hem zou trouwen. Want Veronica was een van die mensen die, wanneer ze een appel schillen, deze handeling met een vaste regelmaat en een indrukwekkende vaardigheid volbrengen en daardoor in staat zijn te voorkomen dat de onregelmatige insnijdingen van de twijfel ook maar één ‘breuk’ laten ontstaan in deze schil van hun eigen noodlot, hoe dun ze ook schillen.”
Hé Leen,
Doet me denken aan mijn grootvader die twee wereldoorlogen heeft overleeft en uiterst dun aardappelen kon schillen. Ik volgde sprakeloos met argusogen de handeling, de aardappel, de handen en de schil tot hij viel.
Smits heeft tientallen tekeningen gemaakt van schillende vrouwen en ook zeker vier schilderijen met dit thema.
Leen heb jij interesse om mijn boek in voorbereiding, over de emulatie van het oeuvre van Rembrandt bij Smits, even in te zien?
Groetjes.
Piet.
Dag Piet, dank voor je bericht. Ik antwoord wat later door drukte… laten we het over je boek hebben. Hoe zullen we iets afspreken? vriendelijke groet, Leen
Hallo Leen,
Voor mij zou het interessant zijn om een tegenpool/klankbord te vinden die het oeuvre van Rembrandt grondig kent om vooral samen de stellingen die ik vanuit de kennis die ik heb over Smits oeuvre(er zij ook enkele visieteksten van Smits die ongekend en in het familiearchief zitten) dat te toetsen. Verder samen te landen met boek uiteraard. Ik heb reeds vele teksten en voor mezelf als toetssteen een draft/presentatie die mij telkens andere gegevens aanbrengt en doet herschrijven en herschrijven…
Genegen.
Piet.
Prachtig, Leen, en bedankt om dit om te sturen.
Lieve groet uit Borgerhout.
Een bijzonder boek Anne-Mie. Ik heb zo’n vermoeden dat het ook in jouw bibliotheek staat? Nu ik herlees besef ik opeens dat het grote indruk op me maakte toen ik 21 was, ook al is de vertaling lachwekkend lamentabel. Zoen vanuit de grimmige bossen!