Het lijkt er in elk geval op alsof de egel het wel stelt, rond en gezond, en niet aangevallen door zijn natuurlijke vijand, de roofvogel, die daar boven afgebeeld staat en niet aan de egel kan.
Rond en gezond, inderdaad! Er was zoveel te zien in en om de kathedraal dat ik het amper kon bevatten. En de Beau Dieu van Amiens had zijn naam ook niet gestolen.
Ik sloeg mijn bijbel open (Sefanja 2:14) en vond enkel ‘kauwen en velduilen huizen op zijn zuilen.’ Sefanja dreigt, terwijl ik dacht dat de kathedraal meteen ook nederige dieren des velds in bescherming nam (ongeveer zoals Jan van Eyck op de bloemenweide in het Lam Gods ook paardenbloemen schildert).
Het lijkt er in elk geval op alsof de egel het wel stelt, rond en gezond, en niet aangevallen door zijn natuurlijke vijand, de roofvogel, die daar boven afgebeeld staat en niet aan de egel kan.
Rond en gezond, inderdaad! Er was zoveel te zien in en om de kathedraal dat ik het amper kon bevatten. En de Beau Dieu van Amiens had zijn naam ook niet gestolen.
De middeleeuwse steenkapper dacht wellicht aan Sophonias (Sefanja) 2:14:
Et onocrotalus et ericius in liminibus eius morabuntur.
En de pelikaan en de egel zullen in haar portaal verblijven.
Le pélican et le hérisson logeront parmi ses chapiteaux.
Ik sloeg mijn bijbel open (Sefanja 2:14) en vond enkel ‘kauwen en velduilen huizen op zijn zuilen.’ Sefanja dreigt, terwijl ik dacht dat de kathedraal meteen ook nederige dieren des velds in bescherming nam (ongeveer zoals Jan van Eyck op de bloemenweide in het Lam Gods ook paardenbloemen schildert).