Minderhout

De Sint-Clemenskerk, barok hersteld

Vele zaterdagen vergezelde ik mijn grootmoeder naar de mis in de Sint-Clemenskerk van Minderhout. We zaten meestal op dezelfde plaats, links onder de statie “Jezus valt voor de derde maal onder het kruis”, en ik verveelde me stierlijk. De collecte ontlokte me een zucht van opluchting – de beproeving was weer bijna achter de rug. Gelukkig viel er in de Sint-Clemenskerk voor een nieuwsgierig kind veel te bekijken: een barokke preekstoel, beelden, en de wonderlijke herdenkingsplaten van de achttiende-eeuwse geestelijken Hieronymus van Diependael en Nicolaas Tasse, de ene wit met zwarte letters, de andere zwart met wit opschrift, beide gesierd met portretten en zwierige trompe l’oeil draperieën van marmer.
Later ontdekte ik dat de jongste broer van Antoon Van Dyck, Waltman, hier pastoor was geweest. Hij werd benoemd in 1640 en stelde met eigen ogen vast dat de Tachtigjarige Oorlog een zware tol had geëist in zijn parochie. De Sint-Clemenskerk was “meer gelyck aen een vuyl packhuys van alderhande meubelen, kisten, schapprayen, graen-corven, backen als aen een huys Godts, van beneden tot boven aen ’t welfsel met vuyle ontallycke solderkens afgeslaghen, daer elck huysgesin soo van Castel, als van Minderhout by naer hunne eygen solder in hadden, die sy met sloten en grendels afsloten. De vensters ronthom toegemetst, colommen, ende ysere latten daer vuyt, hier en daer maer een clein gaetien hebbende om licht te scheppen, de welfsels seer gebroken, de vloiren gebroken, alleen de Choor vry en eenen authaer die aldaer stont simpel en slecht…” Er was werk aan de winkel.
Waltman restaureerde de kerk. Hij bestelde kandelaars, koorgewaden, een nieuw schilderij voor het hoofdaltaar, een nieuwe klok. In 1650 besloot hij ook de landelijke kapel van Onze-Lieve-Vrouw van de Zeven-Weeën op te knappen. Deze Antwerpse norbertijn met mondaine connecties (onder de hoede van zijn beroemde broer was hij in Londen een tijdlang kapelaan geweest van de katholieke koningin Henrietta Maria) heeft het uitzicht van Minderhout mee bepaald. En bijgevolg ook mijn herinneringen. Ik putte uit Waltmans archiefstukken voor een artikel over de kapel, ik schreef over Minderhout, Waltman en mijn grootouders in De kunstkamer en Mijn België. En af en toe moet ik gewoon ter plaatse gaan kijken of alles er nog staat.

(Afbeelding via Erfgoedbank Hoogstraten)

3 gedachtes over “Minderhout

  1. Beste Leen huet, ik ben zeer geintresseert in waltman Van Dyck en tevens in zijn relatie met zijn broer Antoon. Had hij reeds die voornaam van bij de geboorte het klinkt nogal Engels.
    Bestaat er een oude inventaris van alle schilderijen in de kerk van Minderhout en eventueel een beschrijving van de geschonken schilderijen door Waldman Van Dijck.

    1. Beste Rudi Heselmans,
      Waltman was zijn kloosternaam, die hij aannam toen hij tot norbertijn werd gewijd: zijn doopnaam was Theodoor of Dirk.
      Ik denk dat u de meest recente status quaestionis zult vinden (compleet met literatuuropgave) in het essay dat ik schreef voor het boek ‘Vreemd gebouwd’ onder redactie van Stefaan Grieten. Wel al enkele jaren geleden, zodat ik niet alles paraat in mijn geheugen heb op dit moment. Het boek is een uitgave van de provincie Antwerpen bij Brepols. In de Antwerpse stadsbibliotheek zult u het zeker aantreffen.
      Met vriendelijke groeten,
      Leen Huet

      1. Beste Leen Huet,
        Mijn dank voor uw snelle reactie
        Met vriendelijke groeten,
        Rudi Heselmans

Laat een reactie achter op Leen Huet Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s