
“Gedenken en vieren horen bij elkaar en Mnemosyne is dan ook nauw betrokken bij feestelijkheden waar iets wordt gevierd. De Muzen zijn welkome gasten op elk feest. Mnemosyne staat ook in voor de naam en de roem, voor het bekend en beroemd zijn, al was het maar in kleine kring. Dat er ergens iemand is die aan je denkt, is het werk van deze godin.”
Sam Ijsselings nieuwe boek, Dankbaar en aandachtig, werd voorgesteld in de Kardinaal Mercierzaal van het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte. De godin Mnemosyne, Herinnering, had er vele mensen verzameld. De filosoof vertelde over de rijkdom en de stuwende kracht van mythologische en Bijbelverhalen; hoe schrijvers nooit ten volle beheersen wat ze in een boek vertellen. Een dame uit het publiek vroeg hem van welk boek hij het meest hield als lezer, en welk boek hem het dierbaarst was als schrijver. Hij antwoordde ontwijkend op de eerste vraag, maar zei dat Drie godinnen hem zijn mooiste eigen werk leek. Thuis nam ik dit essay nog eens ter hand en las over de moeder van de Muzen; hoe Griekse godinnen mentale ruimtes zijn waarin menselijke zaken mogelijk worden.
S. Ijsseling, Drie godinnen. Over Mnemosyne, Demeter en Moira, Amsterdam, 1998.
Dag Leen,
Vind ik boeiend omdat ik vandaag toevallig ook de begrip „Mnemosyne“ gerechercheerd heb. Ik wil iets over mikrokosmos en makrokosmos op tegels uit de 12e eeuw in een kerk in onze buurt schrijven. Op internet heb ik een beeldenatlas uit het jaar 1928 ontdekt met negen vertegenwoordingen van mikrokosmos en makrokosmos. Daarvan is een vertegenwoording bijna gelijk aan de tegels uit het 12e eeuw in de kerk. Deze beeldenatlas is ook genoemd „Mnemosyne“. Vind ik leuk dat voor twee zaken in een compleet verschillende samenhang het zelfde woord gebruikt wird.
Beste Groeten uit een zonnig Bonn
Dieter
p.S.: voor onze ontmoeting in Köln in dit jaar wil ik je in de volgende dagen een e-Mail schrijven (of beter via Facebook ?)
Ook hier is het prachtig weer Dieter. De beeldenatlas Mnemosyne interesseert me, ik zal trachten die ook op te zoeken. Zelf lees ik de laatste week voortdurend over Keulen, over Sulpiz en Melchior Boisserée die in de eerste helft van de 19de eeuw een grote verzameling schilderijen uit de vijftiende eeuw aanlegden en een enorme impuls gaven aan de waardering voor schilderkunst uit die periode. Van Sulpiz is het dagboek uitgegeven door de stad Keulen. Zijn naam is afkomstig uit het land van Luik.
E-mail is prima!
Met een hartelijke groet,
Leen
Hey,
dit vind ik boeiend ! Het is jammer dat de schilderijen die Boisserée verzameld hebben niet in de musea van Keulen aan te kijken zijn maar in München. In Keulen zijn die schilderijen van de verzamelaars Wallraf en Richartz aan te kijken. Daarom heb ik weinig van Boisserée gehoord. De tekst over de Mnemosyne stuur ik je via e-Mail toe. Maar dit zijn 30 zijden tekst op duits met een zijde (9 tot 10 beelden uit de beeldenatlas) waar van een beeld vergelijkbaar is met de vertegenwoording van mikrokosmos en makrokosmos in de kerk in onze buurt.
Met hartelijke groet
Dieter