
Het moet niet altijd Rubens zijn, al bezit de kathedraal van Antwerpen wel een magnifieke Tenhemelopneming van zijn hand. Vandaag heb ik heimwee naar Titiaans Tenhemelopneming van Maria in de S. Maria Gloriosa dei Frari in Venetië. Een schilderij dat Rubens ter plaatse zag en bewonderde. En een paar honderd jaar later zag ik het daar ook. Een verre herinnering. We vieren Moederdag in de provincie Antwerpen. Mijn moeder en ik gaan wandelen, een blokje om in laf weer, maar het waait toch zacht. En ik steek een kaars aan in het kapelletje dat bij mijn moeders huis hoort. Het kapelletje is al meer dan honderd jaar toegewijd aan de Stella Maris, de leid-ster op zee. Laat haar de mensen die moedig zwalpen op de zee der vergetelheid naar een goede haven leiden. Is dat een troostende gedachte?
Ik vind in de bijbel eigenlijk nergens terug dat Maria ooit ten hemel zou opgenomen zijn.
Leuk dat je met je moeder bent gaan wandelen vandaag Leen.
Ja, het was goed om buiten te zijn, Rita. Binnen had ze wat last van de warmte.
In de Bijbel staat het niet; wel een heel oud feest, afkomstig uit de oosterse kerk, zoals zoveel. Bruegel maakte over de dood van Maria ook een mooi schilderijtje…
Dat is een troostende gedachte. En jouw woorden roepen beelden op die tegen de vergetelheid bestand zijn.
Zo mooi, ik ken ondertussen het kapelletje. Ik heb er samen met mijn partner ons boterhammen opgegeten op onze verkenningstocht in aanloop naar Macbeth, we durfden de op rijlaan niet opgaan. En we hebben de week daarop genoten van Macbeth. Een blog die me na aan het hart ligt, ik weet niet waarom. Hélène en voor sommigen ook Leen
Beste Hélène, dank je. En fijn dat je naar de voorstelling van Macbeth bent gekomen! Hopelijk tot ziens bij het kapelletje, steeds welkom.
Dank je wel, Jonas. 15 augustus: feria d’agosto. Het einde van de zomer? Ik hoop het nog niet.
Zijn die (b)engeltjes in de rechterhoek nu een soort van ruzie aan het maken? En die apostelen kunnen hun ogen ook niet geloven precies. En wie zou de volwassen engel zijn rechts van God?
Nee, die kunnen hun ogen niet geloven: hoe zouden we zelf zijn? De engelen zijn zo vief als een troepje mussen, grappig en mooi om naar te kijken. De grote engel, wie weet. een aartsengel? Als het een serafijn of cherubijn was, de hoogste rangen van engelen, zou het (wezen) rood of blauw zijn. Maar als ik me niet vergis zijn er negen types van engelen. Hier is een theoloog nodig! Of toch minstens een goed diepgravend boek over het werk van Titiaan. Interessant vond ik het onderscheid dat Jezus ten hemel vaart, op eigen kracht, terwijl Maria ten hemel opgenomen wordt, geholpen wordt dus. Ik las ergens dat de Godfiguur hier eigenlijk Jezus is, die Maria helpt. Een kluif voor kunsthistorici, dit schilderij.
Geen theoloog zijnde of bijbelexpert vind ik persoonlijk toch dat de Godsfiguur een tikkeltje te oud is om Jezus voor te stellen? (Tenzij men in het hiernamaals ook ouder wordt haha!) Titiaan heeft Maria -de enige vrouw die in de Koran met naam wordt genoemd!- ook wel wat te ‘jong’ voorgesteld, wetende of veronderstellend dat ze eigenlijk 59 was toen ze stierf? En 59 was in die tijd toch al behoorlijk bejaard. Trouwens die ene apostel in het rood (links) vind ik ook wel wat jong met zijn blozende kaken. De anderen lijken in paniek dat ze vertrekt zo “van wat moeten we zonder jou blijft toch hier”. Zoals je zei idd een kluif voor kunsthistorici en Maria geleerden…
Alle kunstenaars door de eeuwen heen stelden Maria jong voor: denk maar aan Michelangelo’s Pietà. De idee daarachter was dat Maria omwille van haar goedheid en zuiverheid er veel langer jong bleef uitzien dan mensen die er maar op los slempten. Op een alledaagser niveau bestaat vandaag ook nog de idee dat als je maar gezond leeft, je er langer jong blijft uitzien.