
“Een jaar voor zijn dood kocht mijn vader van een bevriende brocanteur een pitchpine ladekast uit een school. In elke lade lagen historische prenten op groot formaat, de meer luxueuze versie van de prentjes op de tijdsband uit mijn kindertijd. Alle afbeeldingen waren ontworpen door de Antwerpse kunstenaar Edmond Van Offel. … Plotseling stond er een canon in de garage. “
Zo vertel ik in de inleiding tot Dansen met Clio (p. 9). En nu de zon schijnt, kan ik eens een prent op een tuinbankje zetten en fotograferen. Mijn eerste hoofdstuk is gewijd aan de Byzantijnse historica Anna Comnena, uit de elfde eeuw. Een uitzonderlijke vrouw met een goed oog voor mooie ridders uit het Westen. Zien we hier zo ongeveer wat zij ook met plezier aanschouwde in het verre Constantinopel?
Het is heerlijk lezen in ‘Dansen met Clio’! Aanbevolen!
O, fijn dat u het al in huis heeft!
Prachtig, Leen. Ik heb ook ergens nog zo’n prent liggen. Ik zal eens kijken of het van dezelfde kunstenaar is! xxx
Mocht het de prent “De holbewoners” zijn, dan ben ik er zeer in geïnteresseerd, Ann. Dat is de enige die in mijn reeks ontbreekt. xxx
Deze is het zeker niet, Leen, maar ik wil er wel mee naar uitkijken! xx
Dank je! Hopelijk lukt het.
Dag Leen, ik zag zondag één van de prenten van Van Offel op een rommelmarkt. Helaas niet “De holbewoners”. Mijn man kon zich echter deze prent nog levendig herinneren van op de schoolbanken. Wij kijken er alvast verder naar uit. Wat is het maximumbedrag dat je er aan zou willen spenderen?
Tot 50 euro, Ann. Dank voor het speuren!
“In werkelijkheid waren de Middeleeuwen een tijdvak, waarin het geweld alles beheerste”, zo nuanceerde Albert Van Laar in de handleiding het nogal kuise tafereel van Van Offel. Die laatste maakte wel een mooie animatie-sequens, van links naar rechts, met drie jonge ridders: eerst krijgt er een een zegen (en zwaard en helm) van de heer, dan krijgt er eentje een gulden (!) spoor van zijn peter en tenslotte moet er nog trouw op de Bijbel worden gezworen. Uitgever Bossaerts, historicus Van Laar en ontwerper Van Offel kwamen alledrie uit het Antwerpse activisme, en vonden het leuk om Vlaamse leeuwen te verstoppen in de wandplaten …
Merci voor deze expertise. Ik kende Van Offel voornamelijk als de jonge kunstenaar die ook een verhalenbundel van Fritz Mayer Van den Bergh illustreerde.