Loodwit

Parmigianino, Een leerling maalt pigment. Victoria & Albert Museum, Londen.
Parmigianino, Een leerling maalt pigment. Victoria & Albert Museum, Londen.

Schilder Anita Albus betovert me, met haar bespiegeling over het verschil tussen de pigmenten van de oude meesters en de industriële verftubes van nu.

“Alleen de ontdekking van de structurele taak die het oude loodwit vervult in Van Eycks gelaagde opbouw laat ons toe te peilen wat er verloren ging in een verf die eens het licht tot in de diepte lokte en het verleidde om zo lang mogelijk in het schilderij te verwijlen, door het te verspreiden.”

Anita Albus, The Art of Arts. Rediscovering Painting, uit het Duits vertaald door M. Robertson, New York, 2000, p. 98.

2 gedachtes over “Loodwit

    1. Ja, ze noemt van Eyck zelfs een beeldhouwer met verf, omdat hij zo doeltreffend werkte met verschillende lagen (en de weerschijn van de onderste lagen in de bovenste), verschillende diktes van pigmentkorrels… ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s